DIRECT COMMUNICATION METHOD (DCM) to metoda bezpośrednia, w której w pierwszej kolejności ćwiczymy sprawność mówienia i komunikowania się, czyli sprawnego posługiwania się narzędziem, jakim jest język.

Poziomy DCM: 

Poziom I (A1-A2): komunikacja sterowana - na tym etapie potrzebujesz pomocy trenera: bohatera z podręcznika lub realnej postaci na kursie językowym. Chodzi o to, abyś zaczął posługiwać się nowym językiem już od pierwszej chwili zetknięcia się z nim, mimo że dopiero zaczynasz przygodę i masz raczej niewielki zasób słownictwa.
Poziom II (A2-B1): komunikacja stosowana - tu wzrasta twoja samodzielność, a twój trener staje się twoim partnerem w coraz bardziej swobodnej rozmowie.
Poziom III (B1 i wyżej): komunikacja twórcza - ty i twój trener oraz inni uczestnicy zajęć po prostu ze sobą rozmawiacie na dowolny temat: dyskutujecie, wymieniacie się poglądami, pomoc twojego trenera polega na tym, abyś swoje myśli wyraził jeszcze sprawniej.

Jak działa Direct Communication Method? Oto jej kluczowe elementy.

 

Komunikacja bezpośrednia

Dzięki DCM uczysz się języka w taki sposób, aby móc bez trudu porozumiewać się z innymi ludźmi w bezpośredniej rozmowie. Chodzi o to, abyś umiał reagować właściwie do sytuacji – zadać właściwe pytanie czy udzielić właściwej odpowiedzi. Stosując DCM uczysz się stosowania strategii komunikacyjnych – bez względu na to, czy uczysz się samodzielnie czy w grupie.

Gramatyka i słownictwo 

Gramatyka i słownictwo w podręcznikach DCM ujęte są zgodnie z zaleceniem Alberta Einsteina: Wszystko należy upraszczać jak tylko można, ale nie bardziej. Znajdziesz tu proste i możliwie najkrótsze wyjaśnienia dotyczące zagadnień gramatycznych i leksykalnych, a chwilę później zaczniesz się nimi posługiwać w przykładach. W książkach DCM język podany jest w możliwie najbardziej praktyczny sposób.

Jak wprowadzany jest materiał

Zawartość książek DCM podana jest w formie pytań i odpowiedzi, układających się w dialogi między uczestnikami. Najpierw wprowadzam materiał gramatyczno-leksykalny, następnie buduję pytania oraz adekwatne odpowiedzi. Jeśli na bieżąco opanowujesz nowe porcje materiału, zrozumienie dialogów w podręcznikach oraz ich stosowanie będzie rzeczą banalnie prostą. 

Pełne zdania

Odpowiedzi do pytań zapisuję pełnym zdaniem, abyś ciągle mógł ćwiczyć i utrwalać właściwy szyk wyrazów, budowę zdania oraz „łapać” melodię oraz rytm języka. Można to samo wyrazić krócej, oczywiście, jednak skracaniem zajmujemy się wtedy, gdy już intuicyjnie wiesz, co, gdzie, jak i po co skracać.

Schemat pytań

DCM to nauka zadawania właściwych pytań w konkretnej sytuacji. Pytania w DCM rozpisane są – zwłaszcza na poziomie podstawowym – według niezwykle prostego schematu: najpierw pytania otwarte (kto, co, jak, gdzie itd.), następnie pytania zamknięte (tak/nie). Wraz ze wzrostem poziomu zaawansowania pytania nie są już tak drobiazgowo rozpisane – nie ma takiej potrzeby, bo już opanowałeś ten prosty schemat, a ponadto wiesz, w jakich sytuacjach stosować odpowiednie pytania. Stajesz się aktywnym uczestnikiem rozmowy.

Tu i teraz

Jeśli uczysz się sam lub uczestniczysz w zajęciach językowych, to jesteś ich aktywnym uczestnikiem. Bierzesz udział w rozmowie, zadajesz pytania, odpowiadasz na nie, zgadzasz się z innymi uczestnikami lub nie. Tak jak w życiu, jak w normalnej, międzyludzkiej, bezpośredniej komunikacji. Jesteś tu i teraz, aktywnie rozwijasz swoje zdolności komunikacyjne oraz społeczne. Skoncentruj się na tym, co robisz teraz – inne sprawy mogą trochę na ciebie zaczekać, zamiast przeszkadzać ci w nauce.

 

Kolory

Podręczniki DCM są biało-szaro-czarne. To zabieg celowy – chodzi o to, abyś sam stworzył z własnej książki coś kolorowego. Używaj swoich ulubionych kolorów, podkreślaj istotne fragmenty, przyklejaj z boku kolorowe karteczki – w ten sposób będziesz wiedział, w którym miejscu znajduje się fragment, którego właśnie poszukujesz. Innymi słowy – sam sobie stwórz legendę do książki, ponieważ to, co robimy sami, z reguły szybciej i na dłużej zapada nam w pamięć.

Uczestnicy i autoprezentacja

W podręcznikach DCM poznajesz przygody kilku uczestników kursu językowego – od początku uczysz się razem z nimi. Możesz wcielić się w każdego z nich lub możesz stać się nowym uczestnikiem. Gromadź informacje o każdym z nich (masz na to nawet specjalne miejsca), potem opowiedz o nich wszystko, czego zdążyłeś się dowiedzieć. Dodawaj nowe informacje i buduj mapę myśli -  powtarzaj to ćwiczenie cyklicznie, bo dzięki temu udoskonalisz m.in. autoprezentację. A ta umiejętność z pewnością ci się przyda w wielu sytuacjach, np. podczas rozmowy o pracę czy nawiązywania nowych znajomości.

 

Z kim możesz się uczyć

Masz kilka możliwości: jeśli jesteś samoukiem, możesz uczyć się samodzielnie – jesteś wtedy sobą, możesz być także jednym z książkowych bohaterów lub kimś zupełnie nowym. Możesz uczyć się ze znajomym lub znajomymi – każdy z was przejmuje inną rolę na kolejnych spotkaniach: raz to ty jesteś trenerem, kiedy indziej tę rolę przejmuje ktoś z twoich znajomych. Inna propozycja to kurs językowy – tu poprowadzi cię dobry trener językowy.

Aktywne słuchanie

To jeden z najważniejszych czynników, dzięki któremu komunikacja może dojść do skutku. DCM kierunkuje cię na umiejętne prowadzenie rozmowy. Aktywne słuchanie to podstawa udanej rozmowy – słuchasz swojego rozmówcy, reagujesz na jego słowa, odpowiadasz, zadajesz pytania. Jednym słowem – interesujesz się rozmówcą. Dzięki temu zamiast dwóch monologów powstaje rozmowa.

Trener i partnerzy

Na zajęciach prowadzonych DCM oraz w podręcznikach DCM proponuję relację trener-partner zamiast typowo szkolnego – i budzącego niekoniecznie miłe skojarzenia – podziału nauczyciel-uczeń. Założenie jest proste – jako trener nie mogę cię niczego nauczyć, mogę ci jedynie pokazać, jak coś działa, i jeśli zaczniesz to z powodzeniem stosować np. poprzez naśladowanie (modelowanie), z pewnością się tego nauczysz. Sam. Tylko dzięki własnemu zaangażowaniu i ćwiczeniu.

Tempo nauki

To czynnik zależny tylko i wyłącznie od ciebie. Tempo musi odpowiadać twoim możliwościom. Pamiętaj, że aby iść dalej z materiałem, należy opanować rzeczy bieżące – tym sposobem nie będziesz potem wracał do nadrabiania zaległości. 

Ilość materiału

Jeśli znalazłeś swoje tempo nauki, z pewnością wiesz także, jaką ilość materiału jesteś w stanie przećwiczyć i opanować podczas każdej sesji. Nie ma konieczności „robienia” jednej książkowej lekcji za jednym zamachem, jeśli to dla ciebie za dużo. Możesz zrobić połowę czy nawet ćwiartkę, jeśli to bardziej ci odpowiada. Co ciekawe, mniejsze dawki sprawią, że nauczysz się szybciej i lepiej zapamiętasz materiał.

Powtarzanie

Zanim zaczniesz pracę z nowym materiałem, cofnij się kilka – kilkanaście stron i gruntownie powtórz to, czego do tej pory (mam nadzieję) się nauczyłeś. Powtarzanie i utrwalanie konieczne jest na każdym etapie uczenia się czegokolwiek. Repetitio est mater studiorum.

Ucz się na głos

Aby płynnie mówić w nowym dla siebie języku, ucz się go na głos – powtarzaj zdania, wyrażenia czy nawet części dialogów na głos tak długo, aż je zapamiętasz i będziesz mógł się nimi swobodnie, poprawnie i płynnie posługiwać. W przeciwnym razie szybko natkniesz się na mur trudności. 

Ścieżka dźwiękowa

W powtarzaniu, zapamiętywaniu i ćwiczeniu dialogów pomoże ci opcjonalna ścieżka dźwiękowa. Im częstszy kontakt z językiem, tym lepiej, dlatego zachęcam cię, abyś korzystał ze ścieżki dźwiękowej, jeśli tylko masz okazję. 

Ucz się od razu dobrze

Na początku będziesz popełniać błędy, jednak daj sobie do nich prawo. Błędy to naturalny element w procesie przyswajania języka, jednak możesz je skutecznie eliminować i stosować język poprawnie. Wierzę, że bez trudu wejdziesz na poziom przyzwoitej poprawności - wystarczy, że się trochę wysilisz i zaangażujesz. Bo to, jak mówisz, pokazuje, kim jesteś i jak będziesz odbierany. 

Ograniczenie czyni mistrza

Zanim zabierzesz się za nowy materiał, upewnij się, że opanowałeś wszystko, co pojawiło się do tej pory. Ćwicz jedną konstrukcję tak długo, aż ją opanujesz – w tym czasie nie dorzucaj innych rzeczy albo możliwie najmniej. Ogranicz się do jednej sprawności, dopiero wtedy idź dalej. Trening czyni mistrza, jednak trening skoncentrowany na konkretnej sprawności. Nie bierz na siebie za dużo naraz – jedna konstrukcja np. Present Simple, w zupełności wystarczy.

Nauka języka to proces

Nauka języka to konstruowanie i stosowanie coraz lepszych narzędzi komunikacyjnych. Proces nauki języka wymaga twojego czasu, zaangażowania, ćwiczenia i powtarzania. Czyli – konsekwencji. A z każdą nową partią materiału dorzucasz do tej konstrukcji nowe elementy. I ćwiczysz. Nauka języka to nie pstryknięcie palcami – to efekt twojego entuzjazmu i zaangażowania.

Pozytywne nastawienie

To ważny czynnik w nauce języka, ALE chodzi o POZYTYWNE NASTAWIENIE DO WŁAŚCIWYCH RZECZY. Nastaw się pozytywnie do tego, że czeka cię trochę pracy, byś mógł potem cieszyć się efektami, oraz do tego, że z pewnością będziesz popełniać błędy. To normalne. Pozytywne nastawienie do faktu, że musisz poświęcić trochę czasu na ćwiczenie języka, da ci przysłowiowego „kopniaka” i zastrzyk adrenaliny. 

Jeśli jesteś gotowy, zaczynaj.